Nyinflyttad

Här finner du information som är viktig att känna till för dig som precis flyttat in i vår förening, välkommen till oss

Du som är nyinflyttad – välkommen hit! Vi hoppas att du ska trivas både med din lägenhet och med hus och grannar. Nedan finns kortfattad information om ditt boende och vår bostadsrättsförening – har du fler frågor, kontakta någon i styrelsen!

Regler och formalia gällande ditt boende – se föreningens stadgar och Trivselregler

Formalia om föreningen och vad som gäller för boendet återfinns i stadgarna – dessa bör du ha fått kopia på när du köpte lägenheten. Där står exempelvis om villkor för andrahandsuthyrning (bl.a. att styrelsen måste godkänna uthyrningen), vad som gäller vid försäljning av lägenheten (köparen ska godkännas av styrelsen), med mera. Du kan även hitta våra stadgar på hemsidan.

Styrelsen

Styrelsen ska enligt stadgarna bestå av minst tre och högst fem ledamöter, och kan även ha upp till tre suppleanter. Styrelsemedlemmarna väljs på den årliga föreningsstämman, och posterna fördelas sedan av styrelsen själva. Eftersom vi är en liten förening behövs hela husets engagemang. Ansvarsposterna behöver roteras så att inte arbetet blir för tungt för någon enskild. Ett mindre arvode till styrelsen finns avsatt i budgeten – storleken på det fastställs på föreningens årsstämma och styrelsen avgör ifall det ska utnyttjas eller ej. Styrelsen träffas ungefär var 6–8 vecka för att avhandla aktuella frågor gällande husets förvaltning. Är du intresserad av att vara med i styrelsen, hör av dig till föreningens ordförande. Det brukar finnas möjlighet att få en plats, om inte direkt så vid nästa valomgång. Aktuell styrelseordförande anges i varje nummer av informationsbladet Hytten8-AKTUELLT som delas ut i brevlådorna, samt på anslagstavlorna i trapphusen. De senaste Hytten8-Aktuellt går även att ladda ned på hemsidan.

Ekonomisk förvaltning

För den ekonomiska förvaltningen anlitar föreningen SBC Förvaltning AB. De sköter den löpande hanteringen av månadsavgifter och fakturor, under översyn av föreningens kassör.

Trappstädning

För trappstädningen anlitas för närvarande SBC.

Soprummet

I soprummet är det absolut förbjudet att lämna grovsopor och osorterade sopor. Ingenting får heller ställas på golvet. Skulle det tillfälligt vara fullt i någon behållare, vänta med att slänga tills det blivit tömt. Följ de instruktioner som finns för sopsortering – se information på behållarna samt särskilda informationsblad om sopor som delas ut då och då. Sådant som inte kan slängas i behållarna måste varje boende själv frakta till soptippen!

Försäkring

Glöm inte att teckna bostadsrättsförsäkring för din lägenhet. Kolla även vad som ingår i föreningens övergripande försäkring, så att du inte dubbelförsäkrar dig på vissa delar i onödan. Läs om föreningens försäkring på föreningens hemsida.

Nycklar

Om extra nycklar önskas så meddela vår nyckelansvarige i styrelsen, då du måste ha ett intyg för att kunna kopiera extra nycklar. Nyckelansvarige ger dig information om vart du vänder dig. Se anslagstavlan i trapphuset för aktuellt namn.

Brandskydd

Vi värnar om varandra i huset, så se till att ha fungerande brandvarnare och gärna en brandsläckare i din lägenhet.

Grillning

I Första hand rekommenderas att använda Gasol och elgrill på balkonger och uteplatser.

Parkering

Vi har inga parkeringsplatser i anslutning till vårt hus. Det finns dock möjlighet att hyra in sig parkeringshuset på andra sidan kanalen hos PMalmö. Man kan också höra sig för hos grannföreningar med egna parkeringsplatser.

Trädgård, vaktmästaruppgifter, övrig förvaltning av huset

För att hålla kostnaderna nere så har vi inga fasta förvaltningsavtal när det gäller trädgården och skötsel av huset. Vid behov anlitas SBC Förvaltning AB, men i första hand är det vi boende själva som utför arbetet. Det finns en trädgårdsgrupp som planerar skötseln av trädgården, men alla uppmuntras att engagera sig när det behövs. Trädgårdsredskap, t.ex. gräsklippare och sopborste, finns i källarförrådet. Där finns även snöskyffel och salt som behövs under vintern – vi är ansvariga för att hålla det skottat på gården och på gångvägen framför huset.

Städdag

En till två gånger om året arrangeras gemensamma städdagar för alla boende i huset. Då städar vi och sköter om trädgård och gemensamma utrymmen. Det är viktigt att alla bidrar till dessa dagar, då arbetet annars måste köpas in och kostnaden läggas på månadsavgifterna. Det finns alltid möjlighet att utföra sin syssla vid annat tillfälle om datumet för städningen inte skulle passa. Någon månad innan respektive städdag brukar vi förvarna om datum och tid.

Information

Styrelsen har ett informationsblad, Hytten 8-AKTUELLT, som delas ut i brevlådorna ca fyra-sex gånger om året. Föreningen har också en hemsida med samlad information om föreningen, med adressen: http://www.brfhytten8.se Det är viktigt att ta del av informationen löpande. Ett annat sätt att engagera sig i vad som händer är att komma till föreningsstämman (årsstämman). Den hålls vanligen under mars månad, och kallelsen skickas ut senast två veckor innan. Informationstavlan i trapphusen på Rodergatan 26 och 28 är också en viktig informationskälla. Där finns bl.a. uppgifter om vart du vänder dig vid akuta situationer.

Kontakt

Har du frågor som gäller ditt boende, hör av dig till styrelsen. Ordförandes kontaktuppgifter finns på ett anslag i trapphuset, på hemsidan, samt i alla nr av Hytten 8-AKTUELLT. Vid porten till Rodergatan 28 finns också en styrelsebrevlåda som töms regelbundet. I övrigt brukar styrelsemedlemmarna annonseras i Hytten 8-AKTUELLT efter föreningsstämmans val.